В середу, 30 червня Верховна Рада України прийняла за основу проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту».
Метою проекту Закону є створення нормативно-правової бази для розвитку сфери виробництва, обігу та використання рідкого біопалива на транспорті. В умовах залежності від імпорту нафти і газу та значного забруднення довкілля викидами енергетичного виробництва, Україна повинна шукати альтернативні джерела для забезпечення країни паливом й енергією, які б були екологічно чистими та не залежали від зовнішніх постачань сировини. За 2020 рік імпорт бензинів зріс на 5,9% і становив 1 099,4 тис. т., а залежність України від імпортних постачань з Білорусі та Росії дизпалива та бензину становить 70 та 50 відсотків відповідно.
Одним із шляхів вирішення цього завдання є розвиток виробництва біопалива. Ще у 2017 році група з 35 народних депутатів України 8 скликання зареєструвала у Верховній Раді проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку сфери виробництва рідкого палива з біомаси та впровадження критеріїв сталості рідкого палива з біомаси та біогазу, призначеного для використання в галузі транспорту.
Розвиток сфери виробництва рідкого біопалива – це надзвичайно важливий напрямок для досягнення енергетичної незалежності, зменшення викидів та реалізації потенціалу аграрного комплексу.
В Україні склалася парадоксальна ситуація з історією нормативно-правового забезпечення сфери рідкого біопалива, адже різні законопроекти та програми були ухвалені ще з 2000-х років.
На думку галузевих експертів ще до 2015 року Україна могла замістити як мінімум 30 % імпорту традиційного палива біопаливом власного виробництва. Проте сьогодні й досі обсяги імпорту бензину зростають.
Що роблять країни, які насправді турбуються про зменшення залежності від нафти? Наприклад, Швеція. Після придбання автівки, яка використовує біогаз або біоетанолетанол, громадянин може розраховувати на відшкодування витрат в розмірі до 3 тис євро, звільнення від низки податків, дешевше пальне за рахунок менших акцизів і навіть безкоштовне паркування в столиці.
Сполучені Штати Америки почали змішувати етанол із бензином з кінця 1970-х років.
Наразі в Бразилії неможливо придбати паливо, у якому вміст етанолу менше 18%, а двигуни більшості машин адаптовані до використання E100, тобто майже 100-відсоткового етанолу (flex-fuel транспорт).
Бажаємо якомога швидшого ухвалення законопроекту в цілому, адже це призведе до виведення на якісно новий рівень позитивних процесів у сфері використання в Україні рідкого біопалива(біокомпонентів), збільшення завантаженості спиртових заводів та виробничого потенціалу суміжних сфер, створення додаткових робочих міст, покращення екологічної ситуації за рахунок зменшення обсягів викидів в атмосферу шкідливих речовин, що утворюються при згорянні палива, створення передумови для залучення іноземних та вітчизняних інвестицій у сферу виробництва рідкого біопалива.
Голова Правління Global 100% RE Ukraine Олександр Домбровський: «Для збільшення обсягів використання біопалива в Україні є всі передумови! Але кожен день затягування – це забруднення атмосфери, фінансування агресора та збільшення енергетичної та економічної залежності.»